På dybt vand

Så lad mig dele med dig hvordan jeg slippe for det – i hvert fald sådan direkte.

Nu er du heller ikke den eneste, der hader at sælge – me too – jeg indrømmer det! Hvis du Googler ‘jeg hader at sælge’ dukker der 165.000 opslag op om hvad du kan gøre!
WHAT! Yes sir! Og når Google selv foreslår det som søge mulighed, så er det nok fordi, der sidder tusinder derude ligesom dig – og mig, som kunne finde på at søge ud fra det i desperation for at finde en anden vej.

Jeg hader at sælge

Du er ikke den eneste, der Googler ‘jeg hader at sælge’

Vi gider ikke sælge os selv! BUM! Det er modstrider vores integritet, tænder op under frygten for afvisning og leder til lav selvtillid og overforbrug af chokolade. Ik?!

I hvert fald, hvis du tænker på salg som hurtige, smarte salgstaler og telefonopkald til vildt fremmede med knaldtilbud, der får dit hjerte til at briste.

Men sådan behøver det slet ikke at være. Der er en anden vej!

Det er ikke for sjov, at alle markedsførings-guruer snakker om at autentisk branding, personligt salg og værdibaseret reklame. Vi mennesker ELSKER nemlig gode historier. Og gode historier bygger ofte på egne erfaringer, appellerer til vores følelser og giver os inspiration, håb og noget vi kan lære af. Vi bruger historierne til at skabe mening med tilværelsen og danne vores identitet. Historer forandrer ganske enkelt vores forståelse af verden. Så en god historie er en gave til dine kunder. 

Jeg har altid kunne tale mig ind i hjerterne på folk. Nu forstår jeg hvorfor.

Jeg er verdensmester i røverhistorier, det vil mine venner bekræfte, jeg er altid god for en malerisk fortælling. Men der hvor jeg oplever at mine fortællinger har aller størst værdi er, når jeg uden filter deler personlige erfaringer og oplevelser med andre, som en del af min forretning.

Nøglen til succes ligger i at jeg helt ubevidst bruger metaforer.

Grunde til at metaforiske historier gør indtryk på os mennesker, er at de er billeder på noget, der rører sig i vores indre. Så når jeg skriver ‘Har du også et jernrør i tasken?’ så vil det med det samme vække en følelse i mange mennesker, der også går rundt med paraderne oppe (hov, der var én igen), altså alle dem der går rundt og beskytter sig selv for ikke at blive såret. Jeg har aldrig været særligt bevidst om det, men på min uddannelse som NLP Master Practitioner hos Leadership By Heart, har jeg lært, hvorfor mine metaforer er så effektfulde i kommunikation og salg.

Jo mere vi kan identificere os med de hovedpersoner, de drømme, konflikter eller udfordringer, en historie beskriver, jo mere indtryk vil det gøre på os. – Ole Vadum Dahl

Hvorfor er metaforer så effektfulde?

Metaforer fortæller ofte kort og præcist, noget der ellers kræver en længere og mere kompleks forklaring.

Slut fred med mad! – Christina Bendix, Lyngby Kostklinik

Feminin Business – Maskulint Drive – Dortelytje.com

Hjertets Fængsel – HJERTEMOD.NU

En metaforisk fortælling et langt dybere indtryk hos dine kunder, end når du fortæller dit budskab helt konkret med dit liniære, rationelle sprog. En metaforisk fortælling henvender sig nemlig til begge hjernehalvdele. Samtidig giver metaforer også mulighed for, at vi kan kommunikere meget komplekse eller abstrakte budskaber, som ellers kan være svære at forklare. Metaforene bliver altså en slags hjælpebilleder, der gør det nemmere at forstå dit budskab og sige JA TAK til det du tilbyder. 

Tal til hele hjernen og fortæl i billeder som alle forstår!

Hvis dit budskab skal ramme os – kunderne, skal vi også kunne mærke det.

Vores rationelle venstre hjernehalvdel er så nem at forføre.

‘Tjen 20.000 mere om måneden!’

‘Få flere kunder i et snuptav!’

‘Øg din SEO med 40%’

Disse er fiktive, men ikke urealistiske titler på produkter og ydelser, som din ene halvdel af hjernen bare siger JA TAK, JA TAK ooooog JA TAK! til.

Men det efterlader altså bare højre hjernehalvdel uforløst, for den bider ikke rigtig på disse rationelle argumenter. Den lytter til værdier, passion og følelser. Og har man først begge sider af hjernen involveret er der altså direkte adgang til menneskers følelser og bankende hjerter, så har du deres opmærksomhed.

Hav modet til at fortælle ærligt fra hjertet

Du skal selvfølgelig ikke manipulere og skabe fiktive fortællinger, og tro det kan øge dit salg. Det går næsten altid grueligt galt og gør mere skade end gavn. Bare spørg Danske Bank!

Du skal give de mennesker du gerne vil hjælpe en gave, i form af en personlig fortælling vis indhold giver dem inspiration, håb og indsigt i, hvordan de kan overvinde for dem relevante forhindringer. Enten deler du dine egne erfaringer eller måske en af dine andre kunders historie (som du får lov at dele) eller måske formidler du din ekspertviden, som en let spiselig metaforisk fortælling.

At få et sund parforhold er ligesom at lave god mad!

Få succes med nytænkning – brug mig som kaptajn på dine workshop. Vi sætter kursen sammen og jeg får jer ud på dybt vand og sikkert i land igen!

Og bare rolig, du behøver IKKE udlevere hele dit privatliv.

Men du kan gøre dig umage med, hvordan du serverer din viden, så det bliver let for os andre at forstå.

Pssst…tænk på at en god film eller et eventyren er lidt ligesom en metaforisk fortælling i sin opbygning

Her er et eksempel på en simpel opskrift på hvad en god metaforisk fortælling skal indeholde;

Først skal du have kortlagt din viden om et givent emne;

  1. Hvad er formålet med fortællingen?

  2. Hvad var problemet?

  3. Hvad var det ønskede mål?

  4. Hvad manglede der?

  5. Hvordan opdagede hovedpersonen sine ressourcer?

  6. Hvad var effekten, når målet var nået?

  7. Hvilke indsigter fulgte også med?

  8. Hvad gør jeg nu?

Bagefter bygger du en metaforisk fortælling op, som kan inspirerer andre og give dem håb. Den metaforiske fortælling har samme struktur, som den virkelige historie, men metaforen gør historien mere generel.

Eksemplet kunne være at jeg vil give andre motivation til at gøre det de drømmer om og elsker

  1. At inspirere dig til at gøre det du drømmer om og elsker!

  2. Jeg synes ikke selv, jeg var dygtig nok til at tegne, men jeg ville gerne undervise andre i det. Det virkede utroværdigt overfor kunderne, de var ikke overbevist og jeg var ved at give op.

  3. Drømmen var at hjælpe andre med at få succes med deres forretning, ved at lære dem at tegne deres budskaber.

  4. Troen på at jeg er dygtig nok. Opbakning fra nogen jeg stolede på. Ny inspiration og færdigheder.

  5. Erkendelse af at jeg faktisk kan tegne! Indsigt i hvorfor det er værdifuldt og vigtigt at jeg gør det for andre. Og modet til at stå frem og gøre det!

  6. Nu hjælper jeg kunder med både ved at tegne og træne dem i det. Jeg har fået langt mere end jeg drømte om.

Her er fortællingen så;

‘Manden der gemte sit talent’

Der var engang en mand, der boede i et kæmpe ørige med en masse små smukke øer med hvidt sand og helt blåt hav omkring. Han elskede at svømme mellem øerne og vidste hvor man kunne finde frugter og bær, guld og ædelstene og det dyrebare kakao. Men han svømmede kun om natten, for han synes, han svømmede alt for langsomt i forhold til de dygtige mænd, der svømmede om kap i søerne på den store ø, mens alle stod og heppede.

Om eftermiddagen mødtes han med venner og bekendte på caféen og ofte fortalte han om alle de fantastiske ting, man kunne finde på de andre øer, hvis bare man svømmede derud. Men de andre grinede af ham og sagde, ‘hvad snakker du om, hvordan kan du vide det, når du aldrig har været der?’ ‘Vi har da aldrig set dig svømme, ikke engang i søerne, og nu påstår du, at du har svømme over havet – det må du altså længere ud på landet med.’

Og manden gik slukøret hjem og med ondt i hjerte, tænkte han, jeg svømmer aldrig ud til de øer igen!

Men så næste morgen, mens han stadig slukøret gik en tur langs stranden og spejdede ud mod hans elskede blå hav. Da så han en lille pige, som drev i en kano langt fra land, uden åre, og råbte om hjælp.

En fisker kom løbende og sagde, ‘du må svømme ud og redde hende!’

Men manden var rædselsslagen for at blive til grin igen og sagde; ‘nej nej nej, I må hente en af svømmerne og en både, så I kan redde hende!’

Fiskeren råbte, ‘jamen det er der da ikke tid til! Du sagde selv, du kunne svømme i havet – kom nu, jeg skal nok følge efter dig!’

Fiskeren klemte hans hånd så hårdt, at han pludselig fik modet og han sprang ud i vandet og svømmede og svømmede alt hvad han kunne indtil han nåede den lille pige.

Men kanoen var allerede så langt fra land, og pigen græd og var bange, så manden skubbede den lille kano hen til den ø, hvor de sødeste jordbær gror, som de sammen spiste mens de ventede på fiskeren, der hentede dem i hans båd.

Tilbage på den store ø stod en masse mennesker nede ved stranden og pige løb op til sin mor og sagde; han er godt nok en dygtig svømmer – og han ved hvor de bedste bær er gemt, langt derude på en lille ø. Og fiskeren nikkede og sagde, ‘den er sku go’ nok, han svømmer måske ikke så stærkt, men han svømmer længere end de fleste og efter vigtigere skatte end medaljer ved søen.

Manden blev helt forlegen, men også lidt stolt indeni, mens han kigge længe på sine egne fødder.

Og da han kiggede op stod en lang kø af mennesker. Den ene ville gerne bestille bær, den anden kakao, to af svømmerne fra søen ville gerne lære at svømme rigtig langt og fiskeren spurgte om han kunne vise alle hans kaptajner hvilken vej de skulle seje for at hente de lækre kakaobønner.

Manden strålede og lo – taknemmelig over tanken om alle de vidunderlige oplevelser han kunne give til ørigets beboere og hvis du booker en billet derud, kan du stadig finde ham svømmende rundt med nye mennesker, der gerne vil lære at svømme lang og finde rundt på de små øer. Når han da ikke sidder med vennerne på caféen, fortæller røverhistorier og ler, taknemmelig over hvad livet har bragt ham.

Så hvis du lige som manden her, har en gave og et talent, så DEL DET med verden og hav modet til at blive ved. Der er helt sikkert brug for det du kan. Og hvis du tør stå frem og  fortælle dit budskab ærligt fra hjertet, så kommer folk også og køber det du brænder for at gi’ – og så er det slet ikke så slemt endda at sælge. 

Og vil du have hjælp til at skabe din personlige metaforiske fortælling, så vil jeg være taknemmelig for at få muligheden. Læs mere om mine 1:1 sessioner VISUEL LEDERSPARRING, hvor vi kan sætte fokus på netop dit budskab og din fortælling.

Tak fordi du læser med!

Marieke Philipa Amalieh Bülow