Forvirret2-lille

Først vil jeg spørge dig, hvor godt et samarbejde du egentlig har med de kæmpe vidensmonstere, der gemmer sig inde i dit hoved? Rigtig mange snakker riiiigtig meget med dem, altså oppe i hovedet, i tankerne.

Jeg sidder i hvert fald tit og ’jammer’ lidt med mit. Vi har det faktisk skide sjovt, vi forstår hinanden fuldstændig, vi er på bølgelængde. Men vi får meget sjældent kommunikeret noget fornuftigt ud til resten af verden.

Når jeg så kommer top-begejstret hen til min kæreste eller ven og siger, ’nu skal du bare høre verdens fedeste idé til min virksomhed!’ Og jeg begynder at forklare, men jo mere jeg forklare, jo mere blanke bliver de i blikket og jeg tænker, ’hmmm, giver det overhovedet mening for dem?’

Jeg er igen blevet forført af mit vidensmonster, som nærmest kan løse alle verdens problemer med al den viden det har.

Der findes forskellige vidensmonstre – måske kender du nogle af dem?

Her vil jeg gerne anbefale en lille lækker sag af en bog, der hedder ’Complexity & Other Beasts’, som beskriver disse monstre.

Det jeg kender bedst og beskriver lidt ovenfor er KOMPLEKSITETSMONSTRET

Dette kæmpe og indviklede monster er virkelig vanskeligt at forstå. Mange mennesker kan ikke se direkte på det uden at føle sig en smule paralyseret. Dette monster er forførende i al sin kompleksitet. Man kan lave dybe dagdrømmerier sammen, hvor man glemmer helt hvor man startede og konstant ser vidunderlige fatamoganer af geniale idéer, men når man griber om dem var de bare skyer og luft. Alligevel vågner man altid fra et par timer sammen med dette monster og føler sig begejstret, om end en smule omtåget og der kommer som regel absolut ingen handling ud af disse sessioner.

Et andet monster er DET UHÅNDGRIBELIGE OPGAVEMONSTER

Man ved ikke helt hvor dette monster begynder og ender. Dette monster har specialiseret sig i at få dig til at føle at den opgave du står overfor handler om at løse alt og ingenting samtidig. Det efterlader ofte sine ’ofre’ fuldstændig handlingslammede, som i en tåge, hvor du absolut ingen retning eller mål har i sigte.

Så har vi DEN OVERVÆLDENDE KOMMUNIKATIONSTROLD

Dette er et monster med mange hoveder. Og det elsker at bombardere dig med irrelevante beskeder, som drukner de vigtige budskaber. Denne trold lever af nyhedsbreve, emails, blogs og sociale medier, for det kan suge alverdens viden til sig, uden nogen form for filter og ofte ender den med at spilde en masse af din tid. Den leger i øvrigt rigtig, rigtig godt med kompleksitetsmonstret og de to kan virkelig spolere en hver form for selvdisciplin og arbejdsmoral.

Det sidste monster kalder jeg DEN LIGEGYLDIGE INFOSAMLER

Dette monster samler alt information og viden op, som du eller de andre monstre i hovedet taber eller forkaster som ubrugeligt. Dette monster synes AL information er vigtig og har derfor virkelig virkelig meget af det. Men det er et komplet usammenhængende, uigennemtrængligt kaos og rod. Du skal virkelig være heldig, hvis dette monsteret giver dig noget information, du faktisk kan bruge til noget.

Det er ligesom ham klunseren neden på hjørnet, som har en kæmpe butik, med tusindvis af ting, men du kan ikke finde én eneste ting, du faktisk har brug for. Alligevel har det sin berettigelse den ene gang om året, hvor du lige står og mangler en eller anden lille dims og selvfølgelig findes den ude på lageret et eller andet sted og din dag er reddet.

Saboterer dine monstre din kommunikation?

Kendetegnende for alle disse monstre er, at de bor i vores hoveder og de kommer MEGET SJÆLDENT UD! De gør alt muligt for at fange din opmærksom og tilbyder dig ofte en slags ’all-you-can-eat vidensbuffet’, især når du i virkeligheden bare har brug for at lave en helt kort og præcis præsentation af hvad du laver eller hvad du gerne vil hjælpe folk med. Så råber og skriger de i munden på hinanden og gør dig bare mere forvirret end skarp. De har SÅ meget at byde på, men de kan bare ikke fatte sig i korthed, for det hele kan være vigtigt og de bomberderer dig med alt fra vigtig viden til ligegyldig info.

Måske tænker du nu – jaaaaa det kender jeg bare SÅ godt!

Det er der i hvert fald mange af mine kunder der gør. Og heldigvis har jeg et par gode råd til dig, til hvordan du bedst kan tøjle dine vidensmonstre, og faktisk også opbygge et effektivt samarbejde med dem. Det vil hjælpe dig med at blive helt klar i spyttet, når du skal præsentere dig selv overfor andre og det vil blive lettere at fatte dig i korthed på de sociale medier og så din kommunikation med kunderne bliver helt konkret og præcis.

Få det vigtigste ud af hovedet.

Det er på tide at du får noget af alt det guf dine vidensmonstre går og gemmer på inde i hovedet ud i den fysiske verden så både du og andre kan SE det. Og her mener jeg ikke bare i ord.

Visual mapping er en fantastisk måde at lave en synlig kortlægning af viden, tanker eller ideer, så du kan se dem. Det er det værktøjer jeg bruger, når jeg laver Visuel Sparring med dig, hvor jeg lytter til hvad du siger, og mit talent er så, at jeg hører i billeder. Når jeg tegner det jeg hører, kan du lettere få et overblik over om det virkelig giver mening eller det kan være endnu skarpere.

Dit hoved og din hånd fortæller dig ofte vidt forskellige ting.

I dit hoved skaber ordene ét billede, men når du prøver at forklare det med ord i kommunikation til dine kunder, er det nogle gange nærmest umuligt at genskabe det indre klare billede. Og der sker bare mirakler, når du fremfor kun at skrive, prøver at tegne det eller på en anden måde sætter billeder på dit budskab. Så tvinger du dig selv til at blive konkret og præcis. Og dine kunder slipper for selv at skabe et billede i deres hoved, fordi du allerede har vist hvad du gerne vil have dem til at forstå. Du hjælper dem på vej.

Du kan gøre det samme. Hvis du kun må bruge tegninger og stikord, hvilke billeder får du så frem på nethinden. Og husk at have tålmodighed her. Dine monstre er lidt langsommere til at give dig billeder end ord og lange sætninger, men ofte er billederne mere præcise. Så det er hele øvelsen værd, du bliver så klog på din forretning. Du kan også starte med at Google nogle af dine kernebegreber og se hvilke billeder der dukker op som inspiration.

Gør det vigtigste synligt, gem det andet til senere.

Begynd at sætte ting op på væggene. Prøv at beskrive det vigtigste du ved som en model eller lav et diagram over den proces man som kunde kommer igennem. Put ordene ind i nogle kasser og kategorier. Prøv at Google Infographics og Graphic Facilitation for at få et indtryk af hvad jeg mener.

Du kan også deltage på en af mine workshop, hvor vi i fællesskab arbejder på at gøre dit budskab helt klart og tydeligt. Læs mere om det her.